Saturday, July 19, 2014

I'll Change To Be A Hostel's Girl

Assalamualaikum semua . Woaa . Lama tak update blog niee . Haha . Tup-ii dah 22 Ramadhan dah beb . Dah nak raya woii . Happy gila . Seminggu lagi . Baju raya semua dah beli . Hohoho . Gembira sangat tapi dalam kegembiraan nie ada terselit satu kesedihan sebab aku dah nak masuk hostel dah lepas nie . Hurmm . Tak lama pon . Lepas raya terus masuk hostel . Annoying gila . Takpala . Biar la aku jaga diri aku sendiri . Berdikari sendiri . Buat semuanya sendiri takpa aku dah pernah laluinya tapi kali ini aku akan laluinya sekali lagi . Aku masuk hostel lambat . Dulu aku cuma budak berulang skrang dah jadi budak hostel . Hahaha . Okee . Memang la kan sapa yang nak tinggal berjauhan dengan mak ayah dia kan . Aku pon tak nak tapi nak wat cam mana dengan aku tinggal di hostel la aku dapat sedikit sebanyak membantu ibu aku .Selama nie mak aku yang hantar aku gi sekolah pagi dari pukul 6 setengah sampai petang dalam pukul 3 . Hoho . Lepas nie aku tak perlulah menyusahkan mak aku lagi dengan suruh dia hantar aku gi sekolah setiap hari . Lepas nie maybe seminggu sekali (melawat) dan 2 minggu sekali (balik kampung) . Hurm . Aku tak kisah kalau tak dapat tengok muka mak aku , mak aku tak dapat melawat tapi asalkan aku dapat cakap ngan mak aku tiap-ii hari . Bolehla aku luahkan rindu aku kat dia . Hurm . Cakap pasal hostel , kita tinggal dengan kawan-ii dalam satu dorm . Dalam satu dorm mesti ramai kawan kan . Dan dalam setiap dorm mesti ada akak bilik . Sorang tapi selalunya dua . Kat dorm aku dua orang . Haha . Masuk hostel keje aku macam makcik dah laa . Basuh baju , angkat baju , lipat baju , kemas katil , kemas dorm , kemas locker , dan macam-ii lagi lah . Dorang kata locker baru aku besar ataupun gemok dan pendek . Alorh . Kalau tinggi mesti best . Buat masa nie aku dah beli lah sikit barang-ii nak masuk hostel . Takdela banyak sangat . Lepas balik kampung nanti (raya) nak packing barang n beli apa-ii lagi yang tak cukup . Hadoih . Malaih betol . Persiapan aku sebelum masuk hostel nie aku ada sediakan satu buku journal untuk aku tulis tentang apa yang berlaku pada setiap hari . Tiap-ii hari akan aku tulis dalam buku journal tuh . Pastu aku ada tengok beberapa video cara-cara nak lipat baju dengan betul . Mula-ii aku tengok pergh cuak gak tapi dah practise alahai senang je . Memang sesuai la video tuh untuk budak-ii hostel . Pastu aku ade tengok beberapa cara nak membulatkan tudung sekolah ataupun senang nak betulkan awning depan tudung sekolah . Letak lilin rupanya . Baru tadi aku test  jadi . Wuu . Happpy beb , pastu buat owning sendiri pakai yang kulit keras buku skrap tu yg kertas jernih n keras tuh tak silap aku la pastu letak Kiwi kleen starch kot . Hoho . Sesungguhnya memang benda nie benda yang bagus la untuk dilihat untuk budak-ii hostel . Aku pon dah test memang berjaya . Kalau aku stay kat hostel nie kene banyakk bersabar dan tabah . Biasalah . Hidup dengan kawan-ii mesti ada yang tak puas hati dan dendam so nanti ada yang buat tuduhan palsu dan fitnah bagai . Allahhuu . Kene banyak berdoa agar dihindari dari perkara-ii yang keji nieh . Hei korang aku nk bagitau korang cara-ii nak basuh baju dengan mudah (cara-ii budak-ii hostek buat) Nak tau macam mana ? Scroll bawah .

Basuh baju dengan mudah dan wangi dan cepat dan sebagainya ..

1) Amik baldi korang isi air dan letak baju-ii kotor dalam tuh .
Pastikan semua baju kotor tu kene air .
2)Letak la sabun pencuci cecair atau serbuk  . Kalau baju banyak letaklah lebih kalau sikit je letak la mana yang cukup .
3)Pijak baju dengan kaki . Tak kisah la kaki mana . Kalau tak nak kaki boleh pakai tangan tapi selalunya kami pakai kaki je .
4) Done pijak pastu korang bilas baju yang dah dicuci dengan sabun pencuci tu dengan air bersih .
5) Lepas dah buat yang nombor 4 tuh buangkan air sabun yang dalam baldi tuh .
6) Lepas dah buang air letak baju-ii tu dalam beldi tu balik .
7) Isi air sampai nak dekat penuh . Pastikan semua baju kene air ye .
8) Letak lah pewangi ataupun orang selalu pakai downy , kasi baju tu wangi . Rendam la dalam 5 minit gitu .
9) Dah rendam korang bilas balik baju tu dengan air bersih . Air downy yang dalam baldi tu korang buang .
10) Dah siap semua korang letak la baju tu dalam baldi balik pastu pegila ampaian sidai/sangkut . Mudah bukan . Selamat mencuba .

Hehehe . Tu aku tulis sendiri tau bukan copy paste ye . Hohoho . Selamat mencuba . Baju wangi dan bersih percayalah .

Aku harap lepas nie aku dapat tinggal di hostel dengan baik-ii dan dijauhi perkara-ii buruk dan binatang yang buas . Korang tolong doakan keselamatan dan kebahagian kita kat hostel nanti tau . Terima kasih semua . Assalamualaikum . Byee 

1 comment:

  1. Boooo..aceceh aja basuh baju ya bik...gaji berap sebulan..

    ReplyDelete